Xandra Baas van De Wensvogel (Dieren)

‘Wetenschap en Techniek hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn’

Met maar liefst 30.000 leermaterialen moedigt Marant EduService leerkrachten en leerlingen aan om zelf op onderzoek uit te gaan en creatieve oplossingen te bedenken. Toen Xandra Baas, directeur van basisschool De Wensvogel hiervan hoorde, wist ze direct dat dit haar kans was om Wetenschap en Techniek de school in te krijgen. “Nu we eraan hebben geroken kan het hele team niet meer wachten tot we er meer body aan kunnen geven.”

Startdag Techniek
Xandra: “Ons Wetenschap- & Techniekavontuur begon met de Startdag Techniek, een teamtraining waarbij Marant EduService ons de theorie achter onderzoekend en ontwerpend leren bijbracht en we vervolgens met hun materialen aan de slag mochten. Varieerden de reacties voorafgaand aan de bijeenkomst nog van ‘Ik heb hier geen tijd voor’ tot ‘Wat kinderachtig’, na afloop vroegen meerdere collega’s of we de materialen niet wat langer mochten houden. Iedereen was razend enthousiast, vooral omdat ze ontdekten dat Wetenschap en Techniek in de klas helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn.”

Onderdompelen
“Om ook de leerlingen kennis te laten maken met deze nieuwe tak van sport, organiseerden we een Techniekdag voor de hele school. Onder begeleiding van medewerkers van Marant EduService gingen alle leerlingen aan de slag met hun techniekmaterialen. Het was zo’n geweldige dag! Het enthousiasme straalde van de leerlingen en leerkrachten af. Direct daarna hebben we een groot aantal techniekmaterialen aangeschaft, zodat we er altijd mee kunnen werken. We hebben nu allerlei constructiematerialen in huis, waaronder grote rietjes met koppelstukken waar kinderen hele bouwwerken mee maken. Eigenlijk heel simpel, maar ze vinden het zo leuk! En de kleuters leren middels de Blue-Bot al programmeren.”

Voetbalveld
“Omdat we al snel doorhadden dat dit soort activiteiten kinderen enorm helpt bij het ontwikkelen van belangrijke 21e eeuwse vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ICT-basisvaardigheden, willen we Wetenschap en Techniek structureel onderdeel van ons lesaanbod maken. Daarom staat nu tijdens de ontdekweken die we jaarlijks twee tot drie keer organiseren, onderzoekend en ontwerpend leren centraal. Ik vergelijk die periodes altijd met een voetbalveld. Wij bepalen het thema en de leerdoelen en de kinderen krijgen vervolgens de vrijheid om binnen de gestelde kaders ‘het spel te spelen’. Ze geven zelf aan wat ze willen leren en hoe ze dat aan het eind willen presenteren.”

Ontwikkelproces
“Wij willen de kinderen leren dat ze zelf meer verantwoordelijkheid nemen voor hun ontwikkelproces. Tot vorig jaar bedachten wij in overleg met de ouders wat goed was voor een kind; we hadden aparte ouder- en aparte kindgesprekken. Nu gaan we met de leerling en zijn of haar ouders samen in gesprek om te bepalen wat nodig is om verder te komen. Het biedt kinderen de kans om andere talenten te tonen. Een jongen die tot voor kort door de kinderen in zijn klas werd uitgespuugd door zijn moeilijke gedrag, bleek tijdens de ontdekweken een kei te zijn in taken verdelen en doelen bepalen. Bij de presentatie die hij na afloop voor ouders maakte likten iedereen zijn vingers af. Toen ik hem vroeg hoe dat voor hem was, kreeg hij tranen in zijn ogen omdat de andere kinderen eindelijk weer met hem wilden samenwerken. Dat is volgens mij precies wat wetenschap en techniek brengt: het laat kinderen groeien en stralen.”