Regio Achterhoek – de ervaringen van:

Jan Burgers van CBS De Rank (Toldijk)

‘De wereld om ons heen verandert. Internet is niet meer weg te denken en voor veel kinderen is het onvoorstelbaar dat er een tijd zonder mobiele telefoons was. Het team van vindplaatsschool CBS De Rank uit Toldijk anticipeert op deze ontwikkelingen door hun leerlingen 21e eeuwse vaardigheden aan te leren. Dat doen ze door het onderwijs te baseren op het programma Thinking for Learning. Jan Burgers, directeur: ‘Door kinderen te betrekken bij het inzichtelijk maken van doelen en de voortgang van het eigen leerproces, worden ze uitgedaagd positie in te nemen en een eigen mening te vormen. Zo ontwikkelen ze het vermogen om helder en onafhankelijk te denken.’ Lees meer >

 

Dianne Rutgers van IKC de Bosmark (Dinxperlo)

Een gedreven team dat twee jaar geleden inzag dat leerlingen behoefte hebben aan een andere manier van lesgeven. Zo omschrijft Dianne Rutgers, interne opleider bij IKC de Bosmark in Dinxperlo, haar collega’s. Vanuit de overtuiging dat kinderen door onderzoekend en ontdekkend leren wél de noodzakelijke 21e eeuwse vaardigheden eigen maken, gooide het team de methodes voor de zaakvakken deels overboord en sprongen ze samen in het diepe. Dianne: “We hebben het heft in eigen hand genomen en zijn het avontuur aangegaan. Die strategie heeft ons veel opgeleverd.” Lees meer >

 

Cliff Buiting van SBO SAM (Doetinchem)

Elk kind heeft een eigen talent. Op SBO SAM weten ze dat als geen ander. Want op deze school voor speciaal basisonderwijs zien ze elke dag weer dat leerlingen waarbij het leren niet vanzelf gaat, bijvoorbeeld door een lager IQ of omdat ze dyslectisch of autistisch zijn, tijdens vakken als techniek uitblinken. Cliff Buiting, onderwijsspecialist en WO- & WT-coördinator: “Door alle leerlingen de mogelijkheid te bieden om zijn of haar eigen talent te ontdekken en elkaars kwaliteiten te benutten, bloeien kinderen helemaal op. Dat is zo mooi om te zien.” Lees meer >

 

Hans Varenhout van Roncallischool (Zeddam)

Het hele team van de Roncallischool in Zeddam is het erover eens; de lesmethodes die ze tot vorig jaar gebruikten, zijn verouderd. Er is in de huidige samenleving namelijk meer te koop dan waar in de traditionele manier van lesgeven rekening mee wordt gehouden. Daarom ging de onderwijsvisie op de schop en wordt nu hard gewerkt aan de implementatie van toekomstgericht onderwijs. Mede door middel van Project NeXt van het KWTG zijn het afgelopen jaar twee ‘pilotgroepen’ aan de slag gegaan met onderzoekend en ontwerpend leren, waar mogelijk in combinatie met moderne technologie. Directeur Hans Varenhout is laaiend enthousiast: “Ik heb al van meerdere leerlingen gehoord dat ze de lessen vroeger vaak saai vonden, maar nu met plezier naar school gaan.” Lees meer >