Regio Ede

’t Blokhuus (Hoevelaken)

Een zo uitdagend mogelijke leeromgeving voor alle kinderen creëren, dat is waar het team van basisschool ’t Blokhuus in Hoevelaken elke dag met veel enthousiasme aan werkt. Techniek en Wetenschap helpt hen daarbij. Want door constant in te spelen op de natuurlijke nieuwsgierigheid van leerlingen leren zij in zichzelf te geloven, en dat is volgens directeur Jos Berens het meest belangrijke ‘onzichtbare’ vak. “Kinderen die ruimte krijgen om te experimenteren en al op jonge leeftijd kennis maken met alle mogelijkheden die het leven biedt, zijn later veel beter in staat keuzes te maken in de richting die ze op willen.”
Lees meer >

St. Alexanderschool (Bennekom)

Net even anders, zo omschrijft directeur Berend Cornel zijn St. Alexanderschool in Bennekom. ‘We zijn continu op zoek naar vernieuwing, schenken veel aandacht aan cultuur en creatieve activiteiten, bieden leerkrachten en leerlingen zowel binnen als buiten de klas extra ondersteuning en werken aan de realisatie van een nieuw schoolplein dat onder andere door de moestuin en het klimbos uniek is in zijn soort,’ licht hij toe. Ook een introductie op het gebied van onderzoekend en ontdekkend leren pakken ze niet alledaags aan; vorig jaar stond de school drie weken lang volledig in het teken van wetenschap en techniek.
Lees meer >

De Regenboog (Amerongen)

‘Maar hoe moet ik dan mijn kennis overdragen?’ was de eerste vraag die bij de collega’s van Henk van der Mheen, leerkracht en verantwoordelijk voor onderzoekend leren op basisschool De Regenboog in Amerongen opkwam toen ze met deze nieuwe manier van werken in aanraking kwamen. Nadat ze een middag met hun eigen vragen aan de slag waren gegaan, ontdekten ze dat ze hun zelf verworven antwoorden nooit meer vergeten, terwijl iets wat wordt verteld vaak het ene oor in en het andere oor uitgaat. ‘Vanuit je eigen nieuwsgierigheid op onderzoek uitgaan en op die manier verder komen, dat is de ervaring die we bij onze leerlingen stimuleren.’
Lees meer >

De Marke (Amersfoort)

Dat onderzoekend en ontwerpend leren ontzettend veel oplevert, hoef je leerkracht Jeroen de Boer en zijn collega’s van basisschool De Marke uit Amersfoort niet uit te leggen. Ze willen daarom niets liever dan op die manier met hun leerlingen aan de slag gaan. Maar waar halen ze de tijd vandaan? Het curriculum zit bomvol en de toetsmomenten staan vast. Manuela van den Bos, coach bij het KWTG, liet hen zien dat de oplossing dichterbij is dan ze zelf in eerste instantie dachten.
Lees meer >

De Grondtoon (Veenendaal)

Op basisschool de Grondtoon in Veenendaal kiezen ze heel bewust wat ze wel en niet doen. Maar wat ze doen, doen ze goed. En altijd op een manier die bij hen past. Zo ging het ook met de implementatie van onderzoekend en ontwerpend leren. Stef Baars, directeur: “We zagen daar al vroeg de meerwaarde van in, maar we wilden niet het kind met het badwater weggooien. We gebruiken onze methodes niet voor niets. Daarom hebben we als team de tijd genomen om OOL structureel toe te voegen aan het curriculum, zodat het daadwerkelijk beklijft. Die aanpak werpt nu zijn vruchten af.”
Lees meer >