“Je moet op je bek durven gaan”

Na zeven jaar als lerares op IKC ’t Holthuus gewerkt te hebben, werd onderzoekend leren expert Yvonne Koldenhof gevraagd voor de functie van regisseur bij het nieuw te bouwen kindercentrum de Buitenhoeve in Eesveen, een opvang waar ruimte, vrijheid, natuur en dieren de speerpunten zijn. Aan haar de taak de ruimtes in te richten en het team bij projecten te ondersteunen. Yvonne pakte het aan à la Pippi Langkous: “Ik had het nog nooit gedaan, dus ik dacht dat ik het wel kon.”

Daar sta je dan, voor een kaal en leeg gebouw met de opdracht er iets van te maken waarin het kind centraal staat en zijn of haar nieuwsgierigheid in alle vormen en maten wordt geprikkeld. Yvonne: “Mijn belangrijkste doel was de ruimtes er uitnodigend uit te laten zien.
Dat heb ik bereikt door met natuurlijke materialen te werken en deze overal met zorg en aandacht neer te leggen. Daarnaast luisterde ik goed naar de ervaringen van mijn nieuwe collega’s.” Of ze tevreden was met het eindresultaat hing in eerste instantie af van haar eigen reactie. “Als ik ergens een bak macaroni had neergezet en ik moest mezelf steeds weer bedwingen om niet mijn handen erin te stoppen, dan wist ik dat het goed was.”

Out of the box
Het mooie aan deze uitdaging was dat er veel meer mogelijk was dan in het basisonderwijs, want Yvonne kreeg de vrije hand. “Ik kon nog meer out of the box-materialen gebruiken. Ik heb weleens een half lokaal met wit papier behangen zodat kinderen daarin met verf konden experimenteren. Een superleuk idee met een iets minder resultaat, want kinderen bleven ook toen het papier weg was op de vloeren en de muren schilderen omdat ‘dat de vorige keer ook mocht’.”

Lef
De belangrijkste les die Yvonne in haar tijd op De Buitenhoeve leerde, sluit naadloos aan bij onderzoekend leren. “Veel leidsters of leerkrachten zijn voordat ze ergens mee starten al bezig met het eindresultaat. Iets moet helemaal kloppen voordat ze ermee aan de slag durven te gaan. Terwijl ik inmiddels weet: begin gewoon en kijk wat er gebeurt. Het gevolg is dat je weleens op je bek gaat, maar hoe erg is dat? Zolang je maar evalueert en ervan leert, dan word je er alleen maar rijker van.”

Hoofdrol
Daarnaast is durven loslaten essentieel. “Ik liet kinderen eens allemaal filmpjes van een zandtovenaar zien, om dat vervolgens na te doen. Terwijl ze in mijn gedachte de meest mooie kunstwerken fabriceerden en ik daar prachtige foto’s van maakte, wilden ze alleen maar zand in de lucht gooien. Ja, dan wordt het een zooitje. Ja, dan zitten kinderen van top tot teen onder het zand. En ja, ik kon mijn mooie beeldmateriaal wel vergeten. Maar juist op zo’n moment moet je schakelen. De regie loslaten, jezelf minder belangrijk maken en de kinderen in de hoofdrol zetten. Dan leren ze zóveel.”

Lees meer van Yvonned
“Stap eens wat vaker in de zijn-modus in plaats van de doe-modus”
“Wat is jouw visie op onderwijs?”

of:
Laat je inspireren door andere leerkrachten.