Regio Nijmegen – de ervaringen van:

Diana Prins van De Lanteerne (Nijmegen)

‘Hoe werkt een katapult?’ Het is een van de vele vragen die bij de leerlingen van jenaplanschool De Lanteerne in Nijmegen opkomt nadat ze ter introductie van het thema ‘Middeleeuwen’ een filmpje over het verdedigen van kastelen hebben gezien. In de ateliers op het leerplein gaan ze met de uitwerking van deze en andere vragen aan de slag. Diana Prins is docent op de pabo en helpt basisscholen bij het ontwikkelen van goed Wetenschap- en Techniekonderwijs: “Leerlingen die werken aan een eigen leervraag zijn betrokken en stimuleren elkaar om buiten bestaande kaders te denken.” Lees meer >

 

Jeroen Claassen van De Akker (Nijmegen)

Samen, dat het is het woord waarmee je basisschool de Akker uit Nijmegen het beste kunt omschrijven. Hier werken leerlingen, leerkrachten, ouders en directie met elkaar aan passend onderwijs voor iedereen. Dus toen er van meerdere kanten signalen kwamen dat met een klassikale aardrijkskundeles over de aanleg van de Betuwelijn niet de gewenste leerdoelen werden behaald, kwam iedereen in actie. Het resultaat? Een nieuwe lesmethode voor wereldoriëntatie, onderzoekend en ontwerpend leren in plaats van alleen maar leerkrachtvolgend onderwijs, een 3D-printer in school en bezoeken aan het Technovium en iXperium, alles mede mogelijk gemaakt door subsidie van het KWTG. Lees meer >

Jolanda Kleinjan van De Biezenkamp (Beek-Ubbergen)

Kinderen door ervaring laten leren, dat is wat het team van basisschool De Biezenkamp uit Beek-Ubbergen wil bereiken. Een visie die naadloos aansluit bij de gedachte achter onderzoekend en ontwerpend leren. Twee jaar geleden startten ze op deze dorpsschool onder leiding van directeur Jolanda Kleinjan met Computational thinking: het inzetten van digitale tools om een probleem op te lossen. “Techniek is voor kinderen vandaag de dag net zo belangrijk als taal, rekenen of muziek.” Lees meer >

Simone Wolthuis van Tech-Lokaal Maas&Waal en Basisschool ’t Geerke

Iets betekenen voor de kinderen op het platteland, dat is wat Johan Reijers in zijn hoofd had toen hij drie jaar geleden het Tech-Lokaal Maas&Waal oprichtte. De rasondernemer verkreeg via het Junior Technovium Nijmegen 25 techniekplekken die hij in samenwerking met studenten plattelandsontwikkeling zo aanpaste dat vrijwilligers leerlingen bij het gebruik ervan kunnen begeleiden. Simone Wolthuis, directeur van IPC basisschool ’t Geerke: “Zonder het Tech-Lokaal hadden we ons techniekonderwijs nooit naar zo’n hoog plan kunnen tillen.” Lees meer >