Margreet van Iterson van Op ’t Hof (Tricht)

‘Kinderen vinden het magisch’

 

“Waarom moet een leerkracht altijd het schaap met de vijf poten zijn?” vroeg Margreet van Iterson, directeur van basisschool Op ’t Hof uit Tricht zich 15 jaar geleden af. Niemand is toch goed in rekenen, dolenthousiast over aardrijkskunde en tegelijkertijd extreem sportief én geïnteresseerd in wetenschap en techniek? Ze gooide daarom het organisatieprincipe om naar ‘Teamonderwijs op Maat’ (later SlimFit). Een van de uitgangspunten daarbij is dat je voor kennis die je zelf niet hebt, op zoek gaat naar mensen die je daarbij kunnen helpen. In het geval van W&T bleken enthousiaste ouders de sleutel tot succes.

Margreet: “Het ene kind blinkt uit in cognitieve vakken terwijl het andere kind juist meer begaafd is op het creatieve vlak. Omdat we al onze leerlingen hun eigen talenten willen laten ontdekken en ontwikkelen, ontstond de behoefte om wetenschap en techniek aan te gaan bieden. Maar hoe zet je dat op? Omdat we dat zelf niet wisten, hebben we ouders gevraagd ons hierbij te helpen. Er zijn er zoveel met kennis en ervaring op dit gebied. Want je kunt wel een leerkracht op cursus sturen om te leren hoe een microscoop werkt, maar je kunt ook een ouder die daar dagelijks mee werkt vragen het uit te komen leggen. Dat is leuker én leerzamer.

Primaire en secundaire iconen
Sharon Kolk, moeder van twee leerlingen en universitair docent aan de Radboud Universiteit: “Mijn werk bestaat deels uit onderzoek doen, dus de link was snel gelegd. Ik ben begonnen met het ontwikkelen van pictogrammen die zijn gebaseerd op iconen uit de scheikunde, natuurkunde en biologie, zodat alles wat er op school op het gebied van W&T gebeurt kan worden gekoppeld aan de bijpassende picto’s. Verven en 3D-printen horen bijvoorbeeld bij toegepaste scheikunde en alles wat met planten en dieren te maken heeft valt onder biologisch onderzoek. Zo kunnen kinderen de activiteiten plaatsen en koppelen aan vervolgonderwijs.”

W&T is overal
Sharon: “Mede door middel van subsidie van het KWTG konden we zelf een aantal materialen aanschaffen. Die bewaren we in ons ‘Op ‘t Hof Junior Lab’, een kast op wieltjes met daarin onder andere erlemeyers, mini-labjassen, microscopen en veiligheidsbrillen. Leerkrachten kunnen deze kast op elk gewenst moment de klas inrijden. Wetenschap en Techniek is namelijk overal. Als je naar de bloemen buiten kijkt of het lokaal opnieuw moet worden geschilderd ben je er al mee bezig. Want hoe kan het dat verf eerst vloeibaar is en daarna opdroogt? Een leerkracht die met haar leerlingen onderzocht of peper of zout langer aan een ballon blijft plakken nadat je er eerst mee door je haar hebt gewreven, zei eens: Het is wel een beetje rommelig, maar ik heb de kinderen nog nooit zo enthousiast gezien.”

Gastlessen
Margreet: “Ook nu we de eerste stappen hebben gezet, blijft de ouderparticipatie hoog. Ze geven bijvoorbeeld gastlessen om kinderen kennis te laten maken met beroepen. We nodigen daarvoor ouders uit met zo divers mogelijke werkzaamheden. Dus van onderzoeker tot kapper en van bioloog tot metaalbewerker. Want iedereen is nodig om van onze maatschappij een succes te maken. Ons ‘Op ’t Hof Junior Lab Rad’ is ingedeeld in allemaal kleuren die corresponderen met de picto’s. Steeds als er een gastles is geweest plaatsen we die bij de juiste kleur. We hopen dat het rad helemaal vol komt te hangen met verschillende soorten gastlessen, zodat jongere kinderen straks het rad een zwengel kunnen geven om zo te bepalen welke ouder er in hun klas komt vertellen.”

Eigen technieklokaal
Margreet: “Ook tijdens zaakvakken wordt de onderzoekende en ontwerpende houding van leerlingen gestimuleerd. Laatst wilde een groepje kinderen meer weten over de verschillende grondsoorten die op de wereld voor komen. Die lesstof wordt niet standaard aangeboden, maar toch zijn ze door samen te werken, informatie op te zoeken en ondersteuning door de leerkracht tot antwoorden op hun vragen gekomen.” Sharon: “En dat is nog lang niet alles. Er liggen nog zoveel ideeën voor de toekomst op de plank. We dromen bijvoorbeeld van een eigen technieklokaal. Of dat er komt ligt in ieder geval niet aan de inzet van de leerlingen. Die vinden het allemaal magisch.”