Waarom wetenschap- en technologieonderwijs voor kinderen?

In de provincie Gelderland wonen zo’n 200.000 kinderen in de leeftijd van 0 tot 12 jaar. Zij vormen samen een onvoorstelbare schat aan talent en ontwikkelkracht. Dat laten ze graag zien, bijvoorbeeld door opmerkingen als ‘kijk mij eens!’, ‘zie je hoe handig, nieuwsgierig, rekenslim, sportief of sociaal ik ben?’ en ‘zie je wat ik nodig heb?’ Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en leergierig. Ze willen ontdekken en genieten van wat er te beleven valt omdat ze zich verder willen ontwikkelen.  

Door op jonge leeftijd al in te spelen op deze nieuwsgierige en ontdekkende houding bereiden kinderen zich voor op wat de veranderende maatschappij van hen vraagt. Maar hoe sluit je hier als leraar op aan? Hoe stimuleer je leerlingen te onderzoeken en ontwerpen tijdens reguliere lessen? En hoe werk je aan een stimulerende, rijke leeromgeving waar samen leren, ontwikkelen en creëren voorop staan? Dat doe je met wetenschap- en technologieonderwijs!

Want W&T-onderwijs:

● zorgt ervoor dat kinderen hun talenten ontdekken;
● voegt een betekenisvolle context toe aan het leren van basisvaardigheden als rekenen, taal en spelling;
● stimuleert de intrinsieke motivatie om te leren;
● leert kinderen vragen te stellen;
● leert kinderen ingewikkelde vragen te doorgronden;
● leert kinderen creatieve of alternatieve oplossingen te verzinnen;
● laat kinderen hun eigen ontwikkeling begrijpen;
● creëert een positieve houding ten opzichte van onderzoeken en ontwerpen;
● leert kinderen op hun eigen leren te reflecteren;
● biedt uitdaging voor zowel meer- en hoogbegaafde als praktisch ingestelde leerlingen;
● daagt kinderen met verschillende soorten talenten en niveaus uit om samen te werken en van elkaar te leren.

Met W&T-onderwijs ontwikkelen kinderen dus doorlopend vaardigheden als creatief en kritisch denken, problemen oplossen en samenwerken. Maar het allerbelangrijkste is dat leerlingen door W&T-onderwijs groeien en stralen. Dat ontdekten ook juf Ilse, meester Sander, juf Margot en meester Simon: 

 

“Door op een onderzoekende en ontdekkende manier te leren kunnen kinderen op hun eigen niveau en met hun eigen interesses aan de slag. Dat stimuleert enorm om het beste in jezelf naar boven te halen.” Juf Margot

 

“Het mooie aan W&T-onderwijs is dat je er alle kanten mee op kunt. Mits je een goed plan maakt. Door de juiste vragen te stellen gaan de kinderen zelf op onderzoek uit. Of ze dan een brug bouwen, een jurk ontwerpen of leren wat een plant nodig heeft om te groeien, ze hebben overal een onderzoekende houding bij nodig. Daarom is het zo belangrijk om W&T-onderwijs aan te bieden. Het geeft alle kinderen de kans hun eigen interesses en talenten te ontdekken en te ontplooien. Dat zijn we aan hen én de toekomstige maatschappij verplicht.” Meester Sander

 

“Het enthousiasme waarmee kinderen aan de slag gaan en de blijdschap en trots waarmee ze aan het einde van een thema hun resultaten delen, is fantastisch. Dáár doe ik het allemaal voor.” Juf Ilse

 

“Het is zo waardevol om kinderen in een andere setting te zien. Leerlingen die minder sterk zijn in rekenen of taal pakken binnen maakonderwijs bijvoorbeeld de leidersrol.” Meester Simon