Handige websites en materialen

Samen onderzoeken
Schoolleiders, leerkrachten en ouders vinden hier op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde handvatten om samen met kinderen op onderzoek uit te gaan!

Leidraad onderzoekend en ontwerpend leren
Leidraad onderzoekend leren door het Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit (WKRU). Deze leidraad beschrijft aan de hand van de zeven stappen van onderzoekend leren hoe je een project in de klas kunt vormgeven.

Experimenteren in de rekenles
Praktische informatie en voorbeelden om wetenschap en techniek te combineren met rekenlessen (ontwikkeld door Kenniscentrum Talentontwikkeling, Wetenschap & Techniek Midden-Nederland).

Poster ‘De stappen van onderzoekend leren’
Het WKRU heeft een unieke poster voor in de klas ontworpen, waarin de stappen van onderzoekend leren zijn afgebeeld in de vorm van de onderzoekscyclus. Op deze manier wordt het onderzoeksproces en de stap waarin leerlingen zich bevinden duidelijk gemaakt. De zeven stappen van onderzoekend leren zijn gebaseerd op het basisdocument LOOL van Marja van Graft en Pierre Kemmers (2007). Download hier de poster.

Quickscan Wetenschap- en Techniekonderwijs
Krijg in korte tijd een beeld van de stand van zaken met betrekking tot wetenschap en technologie bij jou op school. Vul de Quickscan Wetenschap- en Techniekonderwijs van School aan Zet in en krijg feedback op de thema’s Beleid, Organisatie en Lesprogramma. Heb je behoefte aan een gesprek over mogelijke vervolgstappen? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met het KWTG.

SLO – Wetenschap en technologie
Deze website geeft kaders voor W&T-onderwijs. Verder is er een mooie poster te downloaden met de stappen van onderzoekend en ontwerpend leren + uitleg hierover.

App Techniek Observatie Instrument (TOI)
Met deze app kun je kennis, vaardigheden en grondhouding van kinderen direct vastleggen op de tablet of PC.

Dit Doe Ik
Dit doe ik is een beeldbank met foto’s, filmpjes en verhalen van mannen en vrouwen die in de bètawetenschap, techniek of ict werken. Dit doe ik heeft tot doel de stereotypering over de bèta/technische beroepen en beroepsbeoefenaars te doorbreken.

FIRST LEGO Leaque
De FIRST LEGO League (FLL®) is een wedstrijd die jongeren tussen de 9 en 15 jaar uitdaagt om de maatschappelijke rol van techniek en technologie te onderzoeken aan de hand van verschillende opdrachten.

Leraar24
Video’s en dossiers over wetenschap en technologie in de klas (Voer in het zoekveld de termen Wetenschap & Techniek in).

Wetenschap de klas in
Op de website www.wetenschapdeklasin.nl vind je alle materialen die het WKRU heeft ontwikkeld voor in de klas. Je vindt er uitgebreide informatie over onderzoekend leren, zoals de leidraad onderzoekend leren, alle hulpmiddelen en voorbeeldprojecten. Ook vind je er activiteiten en informatie over didactische thema’s die relevant zijn binnen het onderzoekend leren, zoals nieuwsgierigheid en observeren.

Het Vragenmachientje
Het WKRU heeft het vragenmachientje ontwikkeld om leraren en leerlingen de criteria van een goede onderzoeksvraag te leren kennen. De leerlingen kunnen met behulp van het vragenmachientje zelfstandig toetsen of ze een goede onderzoeksvraag hebben geformuleerd. Download hier het vragenmachientje.

Boekenreeks ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in!’
In de boekenreeks ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in!’ laat het WKRU zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. In elk boek staan drie wetenschappelijke thema’s centraal. Elk thema bevat een beschrijving van de inhoudelijke achtergrond en een reeks activiteiten. Daarnaast wordt in de boeken stap voor stap beschreven hoe je leerlingen kunt begeleiden bij het opzetten van hun eigen onderzoek.

Boekje 7x nieuwsgierig
In dit boekje staan een zevental korte activiteiten die leerkrachten kunnen inzetten om leerlingen nieuwsgierig te maken. Deze activiteiten zijn bij allerlei thema’s in te zetten, waaronder bij projecten onderzoekend leren. In het boekje beschrijft het WKRU voorbeelden bij drie verschillende thema’s. Bekijk het boekje hier.

Koersvast en enthousiast: kritieke succesfactoren van de Gelderse Vindplaatsen
Een onderzoek onder de tien Gelderse Vindplaatsen (tranche 2011) laat iets zien over de ontwikkeling die deze scholen hebben doorgemaakt, en de factoren die daarbij van doorslaggevend belang zijn geweest.