Uit de regio

Regio Arnhem – De ervaringen van…

Marike Ketelaars van De Groene Ring (Duiven)

Toen Marike Ketelaars (leerkracht & wetenschap-, techniek-, excellentiecoördinator op montessorischool De Groene Ring in Duiven) 25 jaar geleden voor de klas stond, droeg ze voornamelijk kennis over. Ze leerde haar leerlingen wat een strijkijzer is en hoe zo’n apparaat werkt. Anno 2018 is haar functie compleet veranderd. Iets spectaculairs vertellen wat de kinderen nog niet weten? Het is bijna onmogelijk, met alle informatie die de hele dag op hen afkomt. Daarom zetten zij en haar collega’s sinds vorig jaar onderzoekend en ontdekkend leren centraal. Marike: ‘Door leerlingen open vragen te stellen en zelf geen antwoorden te geven, worden ze geprikkeld en blijven ze nieuwsgierig.’ Lees meer >

Xandra Baas van De Wensvogel (Dieren)

Met maar liefst 30.000 leermaterialen moedigt Marant EduService leerkrachten en leerlingen aan om zelf op onderzoek uit te gaan en creatieve oplossingen te bedenken. Toen Xandra Baas, directeur van basisschool De Wensvogel hiervan hoorde, wist ze direct dat dit haar kans was om Wetenschap en Techniek de school in te krijgen. “Nu we eraan hebben geroken kan het hele team niet meer wachten tot we er meer body aan kunnen geven.” Lees meer >


Regio Achterhoek – De ervaringen van…

Margot Hendriksen van OBS ’t Montferland (Achterhoek)

Op OBS ’t Montferland in de Achterhoek wordt al vier jaar lang keihard gewerkt aan de implementatie van wetenschap en techniek. Inmiddels werken ze op een groepdoorbrekende manier aan verschillende thema’s en worden alle zaakvakken op een onderzoekende en ontdekkende manier aangeboden. Margot Hendriksen, bovenschools W&T-coördinator: “Door leerlingen eigenaar van hun eigen leren te maken en ze mee te laten denken over de inhoud van de lessen, pakken ze de lesstof beter op én hebben ze er veel meer plezier in.” Lees meer >

Jan Burgers van CBS De Rank (Toldijk)

‘De wereld om ons heen verandert. Internet is niet meer weg te denken en voor veel kinderen is het onvoorstelbaar dat er een tijd zonder mobiele telefoons was. Het team van vindplaatsschool CBS De Rank uit Toldijk anticipeert op deze ontwikkelingen door hun leerlingen 21e eeuwse vaardigheden aan te leren. Dat doen ze door het onderwijs te baseren op het programma Thinking for Learning. Jan Burgers, directeur: ‘Door kinderen te betrekken bij het inzichtelijk maken van doelen en de voortgang van het eigen leerproces, worden ze uitgedaagd positie in te nemen en een eigen mening te vormen. Zo ontwikkelen ze het vermogen om helder en onafhankelijk te denken.’ Lees meer >

Dianne Rutgers van IKC de Bosmark (Dinxperlo)

Een gedreven team dat twee jaar geleden inzag dat leerlingen behoefte hebben aan een andere manier van lesgeven. Zo omschrijft Dianne Rutgers, interne opleider bij IKC de Bosmark in Dinxperlo, haar collega’s. Vanuit de overtuiging dat kinderen door onderzoekend en ontdekkend leren wél de noodzakelijke 21e eeuwse vaardigheden eigen maken, gooide het team de methodes voor de zaakvakken deels overboord en sprongen ze samen in het diepe. Dianne: “We hebben het heft in eigen hand genomen en zijn het avontuur aangegaan. Die strategie heeft ons veel opgeleverd.” Lees meer >

Cliff Buiting van SBO SAM (Doetinchem)

Elk kind heeft een eigen talent. Op SBO SAM weten ze dat als geen ander. Want op deze school voor speciaal basisonderwijs zien ze elke dag weer dat leerlingen waarbij het leren niet vanzelf gaat, bijvoorbeeld door een lager IQ of omdat ze dyslectisch of autistisch zijn, tijdens vakken als techniek uitblinken. Cliff Buiting, onderwijsspecialist en WO- & WT-coördinator: “Door alle leerlingen de mogelijkheid te bieden om zijn of haar eigen talent te ontdekken en elkaars kwaliteiten te benutten, bloeien kinderen helemaal op. Dat is zo mooi om te zien.” Lees meer >

Hans Varenhout van Roncallischool (Zeddam)

Het hele team van de Roncallischool in Zeddam is het erover eens; de lesmethodes die ze tot vorig jaar gebruikten, zijn verouderd. Er is in de huidige samenleving namelijk meer te koop dan waar in de traditionele manier van lesgeven rekening mee wordt gehouden. Daarom ging de onderwijsvisie op de schop en wordt nu hard gewerkt aan de implementatie van toekomstgericht onderwijs. Mede door middel van Project NeXt van het KWTG zijn het afgelopen jaar twee ‘pilotgroepen’ aan de slag gegaan met onderzoekend en ontwerpend leren, waar mogelijk in combinatie met moderne technologie. Directeur Hans Varenhout is laaiend enthousiast: “Ik heb al van meerdere leerlingen gehoord dat ze de lessen vroeger vaak saai vonden, maar nu met plezier naar school gaan.” Lees meer >


Regio Ede – De ervaringen van…

Leuni van Doeland van de Augustinusschool (Ermelo)

‘Door samen te werken, kun je elkaar versterken’. Het zou zo de slogan van de Augustinusschool in Ermelo kunnen zijn. Leerkrachten werken daar in leerteams aan optimalisatie van de lesstof en samen met vier andere basisscholen tillen ze hun Wetenschap en Technologie-onderwijs naar een hoger plan. Kartrekker van dit initiatief en leerkracht Leuni van Doeland: “Door elkaar te stimuleren en enthousiasmeren komt positieve verandering van de grond.’
Lees meer >

Jos Berens van ’t Blokhuus (Hoevelaken)

Een zo uitdagend mogelijke leeromgeving voor alle kinderen creëren, dat is waar het team van basisschool ’t Blokhuus in Hoevelaken elke dag met veel enthousiasme aan werkt. Techniek en Wetenschap helpt hen daarbij. Want door constant in te spelen op de natuurlijke nieuwsgierigheid van leerlingen leren zij in zichzelf te geloven, en dat is volgens directeur Jos Berens het meest belangrijke ‘onzichtbare’ vak. “Kinderen die ruimte krijgen om te experimenteren en al op jonge leeftijd kennis maken met alle mogelijkheden die het leven biedt, zijn later veel beter in staat keuzes te maken in de richting die ze op willen.” Lees meer >

Berend Cornel van St. Alexanderschool (Bennekom)

Net even anders, zo omschrijft directeur Berend Cornel zijn St. Alexanderschool in Bennekom. ‘We zijn continu op zoek naar vernieuwing, schenken veel aandacht aan cultuur en creatieve activiteiten, bieden leerkrachten en leerlingen zowel binnen als buiten de klas extra ondersteuning en werken aan de realisatie van een nieuw schoolplein dat onder andere door de moestuin en het klimbos uniek is in zijn soort,’ licht hij toe. Ook een introductie op het gebied van onderzoekend en ontdekkend leren pakken ze niet alledaags aan; vorig jaar stond de school drie weken lang volledig in het teken van wetenschap en techniek. Lees meer >

Henk van der Mheen van De Regenboog (Amerongen)

‘Maar hoe moet ik dan mijn kennis overdragen?’ was de eerste vraag die bij de collega’s van Henk van der Mheen, leerkracht en verantwoordelijk voor onderzoekend leren op basisschool De Regenboog in Amerongen opkwam toen ze met deze nieuwe manier van werken in aanraking kwamen. Nadat ze een middag met hun eigen vragen aan de slag waren gegaan, ontdekten ze dat ze hun zelf verworven antwoorden nooit meer vergeten, terwijl iets wat wordt verteld vaak het ene oor in en het andere oor uitgaat. ‘Vanuit je eigen nieuwsgierigheid op onderzoek uitgaan en op die manier verder komen, dat is de ervaring die we bij onze leerlingen stimuleren.’ Lees meer >

Jeroen de Boer van De Marke (Amersfoort)

Dat onderzoekend en ontwerpend leren ontzettend veel oplevert, hoef je leerkracht Jeroen de Boer en zijn collega’s van basisschool De Marke uit Amersfoort niet uit te leggen. Ze willen daarom niets liever dan op die manier met hun leerlingen aan de slag gaan. Maar waar halen ze de tijd vandaan? Het curriculum zit bomvol en de toetsmomenten staan vast. Manuela van den Bos, coach bij het KWTG, liet hen zien dat de oplossing dichterbij is dan ze zelf in eerste instantie dachten. Lees meer >

Stef Baars van De Grondtoon (Veenendaal)

Op basisschool de Grondtoon in Veenendaal kiezen ze heel bewust wat ze wel en niet doen. Maar wat ze doen, doen ze goed. En altijd op een manier die bij hen past. Zo ging het ook met de implementatie van onderzoekend en ontwerpend leren. Stef Baars, directeur: “We zagen daar al vroeg de meerwaarde van in, maar we wilden niet het kind met het badwater weggooien. We gebruiken onze methodes niet voor niets. Daarom hebben we als team de tijd genomen om OOL structureel toe te voegen aan het curriculum, zodat het daadwerkelijk beklijft. Die aanpak werpt nu zijn vruchten af.” Lees meer >


Regio Nijmegen – De ervaringen van…

Diana Prins van De Lanteerne (Nijmegen)

‘Hoe werkt een katapult?’ Het is een van de vele vragen die bij de leerlingen van jenaplanschool De Lanteerne in Nijmegen opkomt nadat ze ter introductie van het thema ‘Middeleeuwen’ een filmpje over het verdedigen van kastelen hebben gezien. In de ateliers op het leerplein gaan ze met de uitwerking van deze en andere vragen aan de slag. Diana Prins is docent op de pabo en helpt basisscholen bij het ontwikkelen van goed Wetenschap- en Techniekonderwijs: “Leerlingen die werken aan een eigen leervraag zijn betrokken en stimuleren elkaar om buiten bestaande kaders te denken.” Lees meer >

 

Jeroen Claassen van De Akker (Nijmegen)

Samen, dat het is het woord waarmee je basisschool de Akker uit Nijmegen het beste kunt omschrijven. Hier werken leerlingen, leerkrachten, ouders en directie met elkaar aan passend onderwijs voor iedereen. Dus toen er van meerdere kanten signalen kwamen dat met een klassikale aardrijkskundeles over de aanleg van de Betuwelijn niet de gewenste leerdoelen werden behaald, kwam iedereen in actie. Het resultaat? Een nieuwe lesmethode voor wereldoriëntatie, onderzoekend en ontwerpend leren in plaats van alleen maar leerkrachtvolgend onderwijs, een 3D-printer in school en bezoeken aan het Technovium en iXperium, alles mede mogelijk gemaakt door subsidie van het KWTG. Lees meer >

Jolanda Kleinjan van De Biezenkamp (Beek-Ubbergen)

Kinderen door ervaring laten leren, dat is wat het team van basisschool De Biezenkamp uit Beek-Ubbergen wil bereiken. Een visie die naadloos aansluit bij de gedachte achter onderzoekend en ontwerpend leren. Twee jaar geleden startten ze op deze dorpsschool onder leiding van directeur Jolanda Kleinjan met Computational thinking: het inzetten van digitale tools om een probleem op te lossen. “Techniek is voor kinderen vandaag de dag net zo belangrijk als taal, rekenen of muziek.” Lees meer >

Simone Wolthuis van Tech-Lokaal Maas&Waal en Basisschool ’t Geerke

Iets betekenen voor de kinderen op het platteland, dat is wat Johan Reijers in zijn hoofd had toen hij drie jaar geleden het Tech-Lokaal Maas&Waal oprichtte. De rasondernemer verkreeg via het Junior Technovium Nijmegen 25 techniekplekken die hij in samenwerking met studenten plattelandsontwikkeling zo aanpaste dat vrijwilligers leerlingen bij het gebruik ervan kunnen begeleiden. Simone Wolthuis, directeur van IPC basisschool ’t Geerke: “Zonder het Tech-Lokaal hadden we ons techniekonderwijs nooit naar zo’n hoog plan kunnen tillen.” Lees meer >


Regio Rivierenland – De ervaringen van…

Gerrie Amperse van OBS De Meent (Ommeren)

OBS De Meent mag dan een kleine dorpsschool zijn, op het gebied van wetenschap- en techniekonderwijs gebeuren er grote dingen. Letterlijk en figuurlijk, want door de ruimte die er in het buitengebied van Ommeren is, hebben de 56 leerlingen toegang tot een eigen voetbalveld, aparte samen- en stilwerkplek. Daar wordt nu een techniek- en ontdeklokaal met de naam ‘Willie Wortels Uitvinderij’ aan toegevoegd. Gerrie Amperse, schoolleider: ‘In de Uitvinderij kunnen kinderen onderzoeken en ontdekken. Maar met een paar uurtjes W&T-onderwijs per week zijn we er niet. We willen dat 21e eeuwse vaardigheden als vragen stellen, kritisch en creatief denken en problemen oplossen een natuurlijke houding van onze leerlingen wordt.’ Lees meer >

Jacqueline de Fouw van Koningin Beatrix (Buren)

Jacqueline de Fouw (directeur Basisschool Koningin Beatrix in Buren) kreeg als dochter in een gezin dat bergingsmaterialen verkoopt techniek met de paplepel ingegoten. Omdat zowel kinderen die doorstromen naar het vmbo als naar het technasium ermee aan de slag kunnen, brengt ze haar passie voor dit vak met liefde over op haar leerkrachten en leerlingen. “De maatschappij schreeuwt om creatievelingen die met hun handen of hoofd het verschil kunnen maken.” Lees meer >

Margreet van Iterson van Op ’t Hof (Tricht)

“Waarom moet een leerkracht altijd het schaap met de vijf poten zijn?” vroeg Margreet van Iterson, directeur van basisschool Op ’t Hof uit Tricht zich 15 jaar geleden af. Niemand is toch goed in rekenen, dolenthousiast over aardrijkskunde en tegelijkertijd extreem sportief én geïnteresseerd in wetenschap en techniek? Ze gooide daarom het organisatieprincipe om naar ‘Teamonderwijs op Maat’ (later SlimFit). Een van de uitgangspunten daarbij is dat je voor kennis die je zelf niet hebt, op zoek gaat naar mensen die je daarbij kunnen helpen. In het geval van W&T bleken enthousiaste ouders de sleutel tot succes. Lees meer >