ROC-studenten enthousiasmeren basisschoolleerlingen voor techniek

Regio Rivierenland barst van de technische bedrijven. Om die te laten draaien, is personeel nodig. En laat nou net daar een tekort aan zijn. Volgens Dick de Jong en Klaas Stegeman is het daarom van groot belang dat kinderen al op de basisschool kennismaken met de mogelijkheden die techniek biedt. Om dat te faciliteren, richtten ze Onderwijs helpt Onderwijs* op.

Video’s voor YouTube monteren, je eigen muziek programmeren of in een ziekenhuis röntgenfoto’s maken. Het zijn allemaal vormen van techniek. Toch beseffen veel kinderen dat niet. Dick: “Als ik in een klas vraag hoeveel kinderen er later iets met techniek willen doen, steken er hooguit twee hun hand op. Als ik dezelfde vraag na een les van Onderwijs helpt Onderwijs (OhO) nogmaals stel, gaan er beduidend meer vingers omhoog.”

Les van techniekstudenten
Dat leerlingen zo enthousiast zijn over de technieklessen, heeft volgens Arnold de Weerd, directeur van basisschool Klingelenburg uit Tuil, meerdere redenen. “Tijdens de lessen van OhO leren kinderen niet uit een boek maar door actief bezig te zijn. Ze werken bijvoorbeeld met elektriciteit en vervolgens brandt er een lampje. Wie wordt daar niet blij van?!” Dat de lessen worden gegeven door techniekstudenten en onderwijsassistenten van het ROC RIVOR, maakt het positieve plaatje compleet. Arnold: “Studenten fungeren voor onze leerlingen als rolmodellen. Dat deze grote jongens en meiden hen iets komen leren, maakt enorm veel indruk. Daarnaast scheelt het mijn leerkrachten enorm veel tijd, want ze hoeven zich naast alle andere vakken niet óók nog in techniek te specialiseren.”

Win-win-winsituatie
Het zijn de precies de redenen waarom Dick en Klaas binnen Onderwijs helpt Onderwijs voor deze opzet hebben gekozen. Dick: “We nemen de druk bij leerkrachten in het basisonderwijs weg door W&T-onderwijs uit te besteden aan externe techniekteams van het ROC. Zo ontstaat een win-win-winsituatie, want studenten leren tegelijkertijd organiseren, samenwerken en kennis overdragen en basisschoolleerlingen hangen aan hun lippen.”

Doorlopende leerlijn zonder extra inspanning
Om de techniekteams de juiste handvatten te geven en het niveau van de lessen aan te laten sluiten bij de verschillende leeftijdsgroepen, klopten Dick en Klaas aan bij experts. Dick: “In samenwerking met pabostudenten van de Fontys Hogeschool uit Den Bosch ontwikkelden we lessen rond de thema’s Constructie, Elektriciteit, Licht, Lucht en Programmeren. Elk thema komt zowel in de onder-, midden- als bovenbouw terug zodat er een doorlopende leerlijn ontstaat.” Het is een van de redenen waarom Arnold de Weerd ook in de toekomst graag met OhO blijft samenwerken. “Techniek vormt nu een vast onderdeel van ons curriculum, zonder dat het team daar extra inspanning voor hoeft te leveren. Ik zou willen dat we deze constructie bij meer vakken konden inzetten.”

*Onderwijs helpt Onderwijs (OhO) is een van de manieren waarop wetenschap en technologie in het curriculum van basisscholen kan worden geïmplementeerd. OhO is mede mogelijk gemaakt door subsidie van het KWTG.

Kijk voor meer informatie over OhO op www.oho-t.nl.

Lees ook:
Bestuur ontdekt kant-en-klare-oplossing voor techniekonderwijs
Technieklessen: belangrijk voor basisschoolleerlingen, ROC-studenten én de regio