“Een simpele waterbaan van regenbuizen en tuinslangen is ook W&T”

Op basisschool De Fontein in Barneveld zetten ze de werkdrukgelden in om leraren met specifieke expertises middagen uit te roosteren, zodat zij in andere klassen hun talent en enthousiasme in kunnen zetten om zo leerlingen en leerkrachten verder te brengen. Een van hen is Sander Zwart, leerkracht van groep 8 en W&T-expert die collega’s door de hele school helpt bij het geven van Wetenschap en Technieklessen. Ontdek hier hoe hij dat aanpakt.

Leraren moeten veel. Niet gek dus dat ze schrikken als ze horen dat W&T er óók nog bijkomt. Daarom is Sander zijn voornaamste doelstelling leerkrachten te laten zien dat het redelijk makkelijk te realiseren is. Sander: “Ik heb voor groep 2 een kar met regenbuizen en tuinslangen gemaakt. Dat kostte even wat tijd, maar de kinderen hebben er het hele jaar plezier van. Bij mooi weer maken ze er een waterbaan van en op andere momenten fungeert het als knikkerbaan. Dat is ook al wetenschap en techniek.”

Introductieles
De inzet van de werkdrukgelden maakt het mogelijk dat de klas van Sander eens in de paar weken een middag door een collega wordt overgenomen, zodat hij in een andere groep een introductieles W&T kan geven. “Zo heeft de leraar van die klas tijd voor werkzaamheden die voor hem of haar werkdrukverlagend werken en komen alle leerlingen met W&T in aanraking, ook als hun eigen leerkracht er weinig affiniteit mee heeft.”

Duolessen
Maar Sander wilde meer. “Zo’n eerste les is een goed begin, want door een divers lesaanbod – van taal en rekenen tot W&T – ontdekt elk kind iets waar hij of zij in uitblinkt en die ervaring laat iedereen groeien. Maar het zou eeuwig zonde zijn als kinderen niet de kans krijgen om zich er ook verder in te ontwikkelen.” Daarom organiseren ze op De Fontein ook duolessen. “Tijdens de eerste duoles neem ik het voortouw en kijkt de leerkracht mee, de volgende keer neemt hij of zij het over en vul ik aan waar nodig. Uiteindelijk heeft de leerkracht mij niet meer nodig. Ook ben ik verschillende dagdelen uitgeroosterd zodat ik tijd heb om leskisten te maken waar alles voor bijvoorbeeld een les elektriciteit inzit, wat de drempel voor anderen om daarmee aan de gang te gaan verlaagt.

Intercollegiaal coachen
Daarnaast ontdekt Sander via klassenbezoeken waar zijn collega’s tegenaanlopen en samen denken ze na over oplossingen, bijvoorbeeld over hoe ze theorie en praktijk samen kunnen voegen in een projectwerkstuk binnen de methode DaVinci. “Het is nog best lastig om dat goed te doen. Daarom volg ik nu een cursus Intercollegiaal coachen.” Zo probeert hij zijn collega’s in ieder geval half zo enthousiast voor W&T te krijgen als hij is.

Lees meer van Sander
“W&T was lange tijd alleen ‘mijn ding’”
“Kinderen die het lastig vinden hun hersenen te laten kraken, blinken vaak uit in W&T”

of:
Laat je inspireren door andere leerkrachten.