“Kinderen die het lastig vinden hun hersenen te laten kraken, blinken vaak uit in W&T”

Alle leerkrachten doen hun uiterste best kinderen zo breed mogelijk op te leiden, zodat ze straks allemaal klaar zijn om op hun eigen niveau succesvol deel te kunnen nemen aan de maatschappij. Toch lukt dat niet altijd. Sander Zwart, leerkracht van groep 7 op basisschool De Fontein en W&T-expert, weet waardoor dat komt én wat het oplevert als je het wel doet. Doe je voordeel met zijn ervaringen.

Sander: “Het onderwijs is de laatste jaren zo gericht op kennis. Het fysieke, hands-on bezig zijn is totaal verdwenen. Mede door het digibord komt alles van buiten via het scherm de school in. Terwijl kinderen juist zoveel leren van zelf een boomhut maken, met gereedschap werken. Ons betuttelende gedrag staat de kans voor kinderen om zelf te ontdekken vaak in de weg. Een scherpe zaag is gevaarlijk en met een hamer doe je jezelf pijn. Terwijl ik denk: kinderen kunnen dat best. Als je ze maar leert hoe ze veilig werken. En mocht het toch misgaan, van een keer met een hamer op je duim slaan is nog nooit iemand slechter geworden.”

Zelfvertrouwen
Dat het zo belangrijk is om daar wel aandacht aan te besteden, komt volgens Sander omdat kinderen die minder sterk zijn in vakken waarbij ze hun hersenen moeten laten kraken, zoals spelling of rekenen, vaak uitblinken in wetenschap en techniek. “Het is echt niet leuk om altijd de mindere te zijn, weinig zonder extra ondersteuning te kunnen doen. Terwijl juist die kinderen technisch vaak heel goed zijn. Die ervaring geeft hun zelfvertrouwen een enorme boost.”

Verschillende niveaus
Maar W&T heeft ook op de rest van de klas een positief effect. “Je kunt kinderen via wetenschap en techniek op zoveel verschillende niveaus uitdagen. Bij mij in de klas maakt de een aan de timmertafel iets wat kan worden gebruikt in de huishoek, de ander werkt met een vriendje buiten met de bouwkar en de derde leert programmeren op de iPad. Zeker kinderen met een hoger IQ gaan vaak die laatste kant op. Ze leren oplossingsgericht werken met de Ozobot die ze zelf manoeuvres laten uitvoeren. Daar zit hun talent.”

W&T is overal
“Natuurlijk loopt niet iedereen warm voor dat soort technische uitdagingen. Maar het mooie aan W&T-onderwijs is dat je er alle kanten mee op kunt. Zo wilden twee leerlingen uit mijn klas graag een jurk ontwerpen. Dat is óók W&T. Mits je een goed plan maakt. Dus: Welke stoffen ga je gebruiken? Waarom kies je daarvoor? Hoe maak je de materialen aan elkaar vast? Kan het ook anders? Door de juiste vragen te stellen gaan de kinderen zelf op onderzoek uit. Of ze dan een brug bouwen, een jurk ontwerpen of leren wat een plant nodig heeft om te groeien, ze hebben overal een onderzoekende houding bij nodig. Daarom is het zo belangrijk om W&T-onderwijs aan te bieden. Het geeft alle kinderen de kans hun eigen interesses en talenten te ontdekken en te ontplooien. Dat zijn we aan hen én de toekomstige maatschappij verplicht.”

Lees meer van Sander
“W&T was lange tijd alleen ‘mijn ding’”
“Een simpele waterbaan van regenbuizen en tuinslangen is ook W&T”

of:
Laat je inspireren door andere leerkrachten.