Van vraag naar leeropbrengst?

Onderzoek naar effectieve begeleidingsstrategieën voor vraaggestuurd leren

Vraaggestuurd leren levert leerlingen ontzettend veel op. Ze leren vanuit eigen interesses vragen te stellen, te onderzoeken en te beantwoorden. Ze doen feitenkennis en inzichten op en oefenen vaardigheden als samenwerken, informatie vergaren, proefjes uitvoeren, experts interviewen etc. Én ze ontdekken dat ze vanuit hun eigen belangstelling zelf de wereld kunnen leren kennen.

Toch gebeurt vraaggestuurd leren nog (te) weinig. Het is voor leerkrachten namelijk nogal een uitdaging om vragen van leerlingen succesvol naar antwoorden te begeleiden. Dat komt omdat de eerste leervragen van leerlingen vaak ongericht geformuleerd zijn, niet onderzoekbaar lijken en de mogelijke leeropbrengsten onduidelijk zijn. Vragen als: Waarom is een boom groen? Hoe is de aarde ontstaan? Iets met een dino-ei? bieden kansen om te leren maar zijn een uitdaging om gericht te begeleiden.

Daarom gaat onderzoeker Harry Stokhof – expert vraaggestuurd leren, docent pabo en werkzaam voor het KWTG – in schooljaar 2020-2021 samen met leerkrachten uit het basisonderwijs op zoek naar begeleidingsprincipes voor vraaggestuurd leren die in de praktijk goed werken. In dit postdoc onderzoeksproject worden concrete handvatten ontwikkeld om leervragen efficiënt (doelgericht en binnen de beschikbare tijd) en effectief (gericht op optimale zelfstandigheid van de leerlingen met maximale leeropbrengst) te begeleiden.

Wil jij direct aan de slag met de opgedane kennis en ervaring in dit onderzoek? Houd dan de website, Facebook en Twitter van het KWTG in de gaten en schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte van alle (tussentijdse) ontwikkelingen en uitkomsten.